@article { author = {فغفور مغربی, محمود and ahmadi, arash and Esmaili, Kazem}, title = {Determining the rating curves in asymmetric compound channels}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {14}, number = {1}, pages = {65-77}, year = {2019}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2019.143971.1320}, abstract = {Generally, natural open channels have sections in which by increasing the water level, the crosssectional area will be increased considerably. These sections have consisted of relatively wide floodplains. In compound channels with asymmetric cross-sections, the hydraulic behavior of the flow would be complicated. Rating curves estimation in compound channels is one of the most critical issues of river engineering. In the current study, a new approach based on the concept of the crosssectional isovel contours is introduced for the estimation of rating curves in compound channels. To extract the exponent values of the governing parameters, minimization approach is used to the difference between the observed and estimated data. In this method, in order to set up the rating curves in various cross-sections, it is only requisite to have the flow information at a reference water level. The results show that the proposed method has a good accuracy for predicting rating curves in asymmetric compound channels even in compound channels with different floodplain levels.}, keywords = {Asymmetric compound channel,Stage-discharge curve,Isovel contours}, title_fa = {تعیین منحنی دبی- اشل در مقاطع مرکب نامتقارن}, abstract_fa = {اغلب مجاری طبیعی دارای مقاطعی هستند که با افزایش سطح آب در آنها مساحت مقاطع به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. این مقاطع دارای سیلاب دشتهای کم و بیش عریضی هستند. مقاطع مرکب دارای سیلابدشت بخصوص زمانیکه از هندسه نامتقارنی برخوردار هستند، پیچیدگیهای هیدرولیکی زیادی را به جریان تحمیل می کنند. تخمین منحنی دبی- اشل در این نوع از مجاری هیدرولیکی یکی از مسائل مهندسی رودخانه است. در این مقاله با استفاده از مفهوم کنتورهای هم سرعت در روش اندازه‌گیری تک نقطه‌ای سرعت (SPM) و پارامترهای هیدرولیکی و هندسی مقطع جریان و بکار گیری آن‌ها در فرآیند کمینه سازی خطا، رابطه‌ای نسبی برای تخمین منحنی دبی-اشل در مقاطع مرکب معرفی شده است. در این روش برای ترسیم منحنی دبی-اشل در مقاطع مختلف، فقط اطلاعات دبی در یک تراز مرجع، مورد نیاز است. نتایج این پژوهش بیانگر آنست که روش پیشنهادی در تخمین منحنی دبی-اشل مقاطع مرکب نامتقارن حتی مقاطع دارای سیلابدشت‌های با تراز‌های مختلف از دقت مناسبی برخوردار است.}, keywords_fa = {مقطع مرکب نامتقارن,منحنی دبی-اشل,کنتورهای هم سرعت}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_85126.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_85126_a1e5d42c02cf811da47606211626f622.pdf} }