انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723nozzle location effects on scour due to wall jetsاثر جانمایی نازل بر آبشستگی موضعی ایجاد شده توسط جتهای دیوارهای1159220610.30482/jhyd.2019.156135.1344FAسهیل نعمتیدانشگاه خوارزمیمجتبی مهرآیینهیات علمی دانشگاه خوارزمیJournal Article20181114The result of 40 experiments in the field of scouring by three dimensional wall jets were conducted in this paper. Experiments were carried out at the different values of densimetric Froude number that ranges was 3.9 to 6.6, a range of tailwater condition was 4 to 15 times the dimensions of the jet and for the three same cross-section nozzle with different dimensionless axial distance from the channel wall in ranges of 0.5 to 17.3. At first in this paper the scour mechanism caused by the wall jets was described. The effect of jet distance to the channel side wall was also investigated. The results of the paper verified with the previous studies. Laboratory observations and results show that the nozzle distance from the channel side wall caused the jet deviation towards the near wall and asymmetric in flow regimes. The factors has significant influence on scour due to jets as the maximum scour depth increased by decreasing of the distance of the nozzle to the side wall. Also in most cases the scour longitudinal parameters decreases by increasing the distance of the nozzle to the side wall. It was found that tailwater depth has an influence on scour longitudinal parameters. According to the results it can be note that the effect of jet location on scour is significant and can be considered as an effective parameter in scour cause by wall jets.در مقالۀ حاضر نتاج به دست آمده از 40 آزمایش در زمینۀ آبشستگی توسط جتهای دیوارهای افقی سه-بعدی بیان شده است که در این آزمایشها از سه عدد فرود ذره متفاوت در محدودۀ 9/3 تا 6/6 و تا پنج نسبت استغراق در محدودۀ 4 تا 15 برابر ابعاد جت، برای سه نازل با فواصل محوری متفاوت در محدودۀ فاصلۀ بیبعد 3/17 تا 5/0 از دیوارۀ کانال استفاده شده است. در این تحقیق ابتدا سازوکار آبشستگی ناشی از این سه جت را شرح داده و سپس اثر نزدیکشدن جت به دیوارۀ کانال در شرایط مختلف عمق پایاب و عدد فرود ذرات بر ابعاد حفرۀ آبشستگی مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز نتایج آن با نتایج مطالعات پیشین اعتبارسنجی شده است. مشاهدات آزمایشگاهی و نتایج به دست آمده نشان داد که نزدیک شدن فاصلۀ نازل به دیوارۀ کانال سبب انحراف جت به سمت دیوارۀ نزدیک و ایجاد عدم تقارن در جریان-های شکل گرفته در طرفین جت خروجی شده است که این موارد بر آبشستگی ایجاد شده موثر بوده و با نزدیکشدن فاصلۀ جت به دیوارۀ کانال عمق حداکثر آبشستگی دارای روند افزایشی است به طوری که بیشترین عمق حداکثر آبشستگی ایجاد شده نیز توسط جت مماس به دیوارۀ کانال پدید آمده است. همچنین روند تغییرات پارامترهای طولی آبشستگی با نزدیکشدن فاصلۀ جت به دیواره، دارای روند کاهشی بوده و در اکثر موارد کمترین مقادیر آن توسط جت مماس به دیوارۀ کانال ایجاد شده است. همچنین در تایید مطالعات پیشین مشخص شد که پارامتر عمق پایاب بر پارامترهای طولی آبشستگی اثرگذار است. با توجه به نتایج این تحقیق میتوان گفت که اثر پارامتر محل قرارگیری جت بر ابعاد حفرۀ آبشستگی محسوس بوده و میتواند به عنوان یک پارامتر موثر در مطالعات آبشستگی توسط جتهای دیوارهای مطرح شود.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Experimental investigation of SFM structure impact on sediment flushing efficiency of reservoirs outlet gatesبررسی آزمایشگاهی تأثیر نفوذپذیری سازۀ SFM بر راندمان تخلیه ی رسوبات از دریچههای تخلیه در مخازن17319220710.30482/jhyd.2019.165330.1354FAسعید عباسیگروه مهندسی عمران، دانشگاه زنجان0000-0003-1847-2105مهدی فرد شیرایهگروه مهندسی عمران، دانشگاه زنجانJournal Article20190101sedimentation in reservoirs is a great problem, especially around the outlet gates during their operation. sediment flushing efficiency from outlet gates is very low too. in this paper a new method to increase the efficiency of sediment flushing is prepared. in this method a structure namely SFM (Sediment Flushing Motivator) consisting of two rows of piles installed inside the reservoir on upstream of gates is introduced. one to six pairs of piles with a permeability of 0%, 28.6%, 37.5%, 42.9%, 50% and 60% at two parallel rows at a distance of eight cm from each other were installed. uniform non-cohesive sand material with mean particle sizes of 0.67 mm was utilized as the bed packed sediments. the results show that at the best condition (permeability of 37.5% and row distance of eight cm) the mean flushed sediment volume increases by 161% compared to the reference test (the situation in which no SFM structure is utilized).تهنشینی مواد رسوبی در مخازن ذخیرهی آب به خصوص در پیرامون دریچههای تخلیهی تحتانی از معضلات اصلی در بهرهبرداری از آنها است. راندمان تخلیهی رسوبات از دریچههای تخیلهی تحتانی نیز بسیار پایین است. در این مقاله روشی جدید برای افزایش راندمان تخیلهی رسوبات تهنشین شده ارائه شده است. در این روش سازهای موسوم به سازۀ SFM متشکل از دو ردیف شمع موازی در قسمت بالادست دریچهی تحتانی به کف مخزن نصب میگردد. یک تا شش جفت شمع، با نفوذپذیریهای 0%، 6/28%، 5/37%، 9/42%، 50% و 60% در دو ردیف موازی به فاصلهی هشت سانتیمتر از همدیگر نصب شد. مصالح ماسهای یکنواخت غیرچسبنده با اندازهی متوسط 67/0 میلیمتر به عنوان رسوباب تهنشین شده در مخزن مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بهترین حالت، سازۀ SFM (نفوذپذیری 5/37% و فاصلهی هشت سانتیمتر بین دو ردیف) متوسط حجم رسوبات تخلیه شده از مخزن را نسبت به حالت شاهد (بدون سازۀ SFM) به میزان 161% افزایش میدهد.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Experimental study of discharge coefficient of a Trapezoidal Piano Key Side Weirبررسی آزمایشگاهی ضریب دبی سرریز جانبی کلید پیانویی ذوزنقهای33469232710.30482/jhyd.2019.152034.1332FAمیناسادات سیدجوادمهندسی عمران،دانشکده عمران،دانشگاه تهران،تهران،ایرانمجتبی صانعیگروه مهندسی رودخانه و سواحل، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، تهران] ایران0000-0002-8282-0832سید تقی امید نائینیاستاد دانشگاه تهرانJournal Article20181012Spillway is a hydraulic structure that is used to cross overwaters and floods from upstream to downstream of dams. Side weirs are a variety of hydraulic structures that are designed for various purposes in water transfer systems. The side weirs is constructed with an elevation less than the wall height of the canal, and when the water level rises, spillway will regulate the flow rate and control the water level in the main channel. This research done, in a laboratory review, a canal with a length of 10 meters 0.6m wide, 0.6 height and 16 types of piston cluster type A trapezoidal piano key side weir with different tripods 10, 15 and 20 cm. The above-mentioned overflows are under consideration. The results show that the overflow with a base of 15 cm in both cases has a maximum flow rate coefficient in the ratio of the0.2> H/P> 0.4and has a fluctuation ratio of 0.5سرریز، یک سازه هیدرولیکی است که برای عبور آبهای اضافی و سیلابها از بالادست به پاییندست سدها استفاده میشود. سرریزهای جانبی از انواع سازههای هیدرولیکی هستند که با اهداف مختلف در دستگاههای انتقال آب احداث میشوند. سرریز جانبی با ارتفاعی کمتر از ارتفاع دیواره کانال احداثشده و هنگامیکه سطح آب بالا میآید سرریز جانبی باعث تنظیم دبی و کنترل سطح آب در کانال اصلی میگردد. این تحقیق طی یک بررسی آزمایشگاهی در کانالی با طول 10 متر ، 6/0 متر عرض ،6/0 ارتفاع و 16 مدل سرریز کلید پیانویی تیپ A ذوزنقهای با سهپایه متفاوت 10، 15 و 20 سانتیمتر انجامشده است. سرریزهای مذکور در دو حالت موردبررسی قرارگرفتهاند. نتایج نشان میدهند که سرریز با پایه 15 سانتیمتر در هر دو حالت در نسبت بیبعد 4/0 > H/P> 2/0 دارای بیشترین میزان ضریب دبی عبوری بوده و در نسبت بیبعد 5/0 < H/P سرریز با پایه 20 سانتیمتر دارای بیشترین ضریب دبی عبوری میباشند.همچنین در شرایط آزمایشگاهی مشابه سرریز کلید پیانویی ذوزنقهای 4 برابر بیشتر از سرریز کلید پیانویی مستطیلی آب را از خود عبور میدهد.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Validation of the double-averaging velocity profile in decelerating flows over coarse-bed riversاعتبارسنجی روش میانگینگیری دوگانه سرعت برای جریان کندشونده در رودخانه های بستر درشت دانه47679220910.30482/jhyd.2019.144783.1321FAرسول رمضانیگروه آب و محیط زیست، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانحسین افضلی مهرکروه اب و محیط زیست دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعتJournal Article20180819A clear understanding of the interaction of bed-form and flow characteristics in natural streams is essential for a variety of ecological and river engineering projects such as river rehabilitation, pollution control, and stable channel design. The present study deals with the logarithmic layer of double-averaged (in time and space) streamwise velocity profiles in non-uniform flows, decelerating flow, in coarse-bed Rivers. The streamwise velocity profiles were obtained from field measurements conducted in the Haraz and Rostam Abad Rivers. Velocity measurements were collected at 200 Hz and 120 seconds by using ADV. Both riverbeds composed of coarse gravel and cobble, with relative submergences ( ) from 4.4 to 10.4. Due to the limit application of the double-averaging method in Iranian Rivers, the validity of this method was investigated by using the logarithmic law and the boundary layer characteristic method. From the observations, the flow may be divided into two different layers: the inner layer (logarithmic layer) and the outer layer. In the inner layer ( ) the double-averaged velocity profiles confirmed the logarithmic law, however, the velocity data deviated from the logarithmic law in the outer region without a particular pattern. The results of this study can help a better estimation of hydraulic parameters in coarse-bed streams, decreasing the cost of hydraulic plans in rivers.درک برهمکنش اشکال بستر و ویژگیهای جریان در مجاری باز، کمکهای شایانی در اجرای بهتر پروژههای زیستمحیطی و مهندسی رودخانه از قبیل احیا و ساماندهی رودخانهها، کنترل آلودگی آب و طراحی کانال پایدار خواهد کرد. در این تحقیق، روش میانگینگیری دوگانه برای برآورد سرعت جریان و سرعت برشی تحت جریان غیریکنواخت کندشونده در دو بازه از رودخانههای بستر درشت دانه هراز (مازندران) و رستمآباد (چهار محال بختیاری) مورداستفاده قرارگرفته است، برای اندازهگیری سرعت جریان در هر نقطه از نیمرخ سرعت از دستگاه ADV با فرکانس 200 هرتز و مدت زمان 120 ثانیه استفاده شده است. رودخانه های هراز و رستم آباد ازلحاظ هیدرولیکی دارای بستر شن و قلوهسنگ با شناوری نسبی(نسبت عمق جریان به قطر میانه ذرات رسوب) به ترتیب 4/10و 4/4 هستند. با توجه به استفاده کم از روش میانگینگیری دوگانه در رودخانههای ایران، اعتبار این روش با استفاده از قانون لگاریتمی و روش مشخصات لایهمرزی در محاسبه سرعت برشی در امتداد بخش گودی شکل بستر موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که جریان لایه مرزی به دو بخش لگاریتمی (ناحیه داخلی) و بخش خارجی قابلتقسیم است. در ناحیه داخلی جریان (0.02< z/h <0.3)، نیمرخ میانگینگیری دوگانه سرعت از قانون لگاریتمی پیروی کرده و در ناحیه خارجی بدون الگوی خاصی از آن منحرف میشود. نتایج این تحقیق میتواند به برآورد مناسبتر پارامترهای هیدرولیکی و در پی آن به کاهش هزینههای اقتصادی طرحهای هیدرولیکی بهویژه در رودخانهها کمک نماید.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Investigation of the flow structure affected by three vegetation patch densities in a cobble-bed riverبررسی ساختار جریان متاثر از توده گیاهی با سه تراکم مختلف در رودخانه قلوهسنگی69889221010.30482/jhyd.2019.149423.1329FAمهسا جهادیگروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.حسین افضلی مهرکروه اب و محیط زیست دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعتJournal Article20180923The impact of submerged vegetation patch on hydraulic processes such as flow resistance and sediment transport is significant. However, a few researches have been reported for this issue in literature. Flow within and just above vegetation behaves similar to mixing layer rather than the boundary layer. This study applies the mixing layer theory to quantify the interaction between flow and submerged vegetation patch, emphasizing the effect of developing flow over small patches in the canonical mixing layer theory. Accordingly, it is essential to combine a canonical mixing layer model and modified equations to quantify evolving area along the patch. Field experiments were conducted over vegetation patch with three different densities in Beheshtabad cobble-bed River located in Chaharmahal-Bakhtiari province. The results reveal that there are reasonable agreement between the measured values of velocity and Reynolds stress profiles and the estimated ones by evolving mixing layer equations. However, the spreading coefficient of this model decreases by increasing the canopy density thanks to the limitation of vertical development of eddies. Quadrant analysis over vegetation patch shows the dominate event under the crest of canopy is “ejection” and over it is “sweep”. Moreover, the contribution of “sweep” event increase slightly at downstream of vegetation patch.اثر توده گیاهی بصورت مستغرق در رودخانهها برای مطالعه فرایند های هیدرولیکی مانند مقاومت جریان و انتقال رسوب قابل ملاحظه است. هرچند تحقیق در این زمینه بصورت محدود گزارش شده است. با توجه به شباهت بیشتر ساختار جریان متاثر از پوشش گیاهی به لایه اختلاط نسبت به لایه مرزی، تئوری اختلاط جهت کمی نمودن تعامل جریان و توده گیاهی در این پژوهش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. هر چند یکی از ویژگیهای اساسی توده گیاهی تشکیل جریانهای درحالتوسعه است که در تئوری اختلاط لحاظ نشده است. از اینرو ضروری است روابط دینامیک مکانی جریان، با تئوری لایه اختلاط ادغام گردند. در این پژوهش جهت ارزیابی کاربرد این تئوری از مطالعه میدانی کمک گرفته شد. در این مطالعه میدانی، از اندازهگیریهای بعمل امده در رودخانه قلوه سنگی بهشتآباد در استان چهارمحالبختیاری بر روی توده گیاهی با سه تراکم مختلف استفاده میگردد. نتایج نشان میدهد که تطابق قابل قبولی بین مقادیر اندازه-گیری شده سرعت و تنش رینولدز با مقادیر برآورد شده بر اساس ادغام تئوری اختلاط و معادلات جریان درحالتوسعه وجود دارد. اگرچه با افزایش تراکم پوشش گیاهی ضریب پخشیدگی به دلیل عدم گسترش و توسعه آزادانه پیچک ها نسبت به تئوری اختلاط استاندارد کوچکتر میگردد. با انجام آنالیز کوادرانت متاثر از توده گیاهی مشاهده گردید که پیشامد غالب در زیر تاج توده گیاهی، "پرتاب" و در بالای تاج توده گیاهی، "جاروب" میباشد. همچنین سهم رویداد جاروب در پاییندست توده گیاهی نسبت به روی آن به طور ملایم افزایش یافته است.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Investigation of hydraulic flow and sediment transport in Non-prismatic compound channelsبررسی هیدرولیک جریان و انتقال رسوب در مقاطع مرکب غیر منشوری891049221110.30482/jhyd.2019.171724.1366FAحجت الله یونسیگروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان0000-0002-5145-6185محمد حسین امیدگروه آبیاری و آبادانی دانشگاه تهران، کرج، ایرانسیدعلی ایوب زادهگروه آبیاری دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190215In rivers with a compound section, typically the relatively high roughness of floodplains, as compared with the main channel, grounds the speed difference in these two ( main channel and floodplains). The velocity dissimilarity also creates shear layers at the interface point of the main channel and the floodplain. The development of shear layers will also cause turbulence in the mutual plane of the main channel and the floodplain. In such conditions, the average flow speed cannot be applied to compute parameters such as shear stress, bed-load discharge, and so forth. <br /> Laboratory experiments was carried out to investigate the effects of floodplain divergence on flow hydraulic and the rate of sediment transport through roughness and different divergent angles. This research 36 tests were done at a concrete flume with compound channel cross section (9 and 27 tests with prismatic and Non-prismatic cross section respectively). By using a micro-propeller and ADV (with 200 Hz frequency) in different sections the velocity were measured. For depth ratio of 0.15 0.25 was used the micro-propeller and depth ratio 0.35 was used the ADV.<br /> The results reveal that the increase in all three factors of roughness, divergence angle, and relative depth cause dramatic changes in hydraulic of flow and sediment transport.در رودخانههایی با مقطع مرکب معمولاً وجود زبری نسبتاً زیاد سیلابدشتها در مقایسه با کانال اصلی، باعث اختلاف سرعت در کانال اصلی و سیلابدشتها میشود. اختلاف سرعت نیز لایههای برشی در محل اتصال جریان کانال اصلی و سیلابدشت را تولید میکند و تشکیل لایههای برشی نیز باعث تولید آشفتگیهایی در صفحه مشترک کانال اصلی و سیلابدشت میشود. در این تحقیق به بررسی آزمایشگاهی تاثیر زوایای مختلف واگرایی سیلابدشتها با زبری های متفاوت بر هیدرولیک جریان و میزان انتقال رسوبات بار بستر پرداخته میشود. آزمایشهای این تحقیق در یک کانال بتنی با مقطع مرکب مستطیلی متقارن انجامشده است. درمجموع 36 آزمایش (9 آزمایش در حالت منشوری و 27 آزمایش در حالت غیرمنشوری) انجامشده است برای اندازهگیری سرعت در مقاطع مختلف طولی برای آزمایشهایی که با اعماق نسبی 15/0 و 25/0 بودند از میکرومولینه و برای آزمایش های با عمق نسبی 35/0 از سرعتسنج سهبُعدی(ADV) با فرکانس 200 هرتز و مدتزمان یک دقیقه برای هر 20 میلیمتر از عمق جریان و در فواصل عرضی مشخص استفادهشده است. نتایج حاصل نشان میدهد که افزایش هر سه عامل نسبت زبری، زاویه واگرایی و عمق نسبی باعث تغییرات چشمگیری در هیدرولیک جریان و میزان انتقال رسوب خواهد شد.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Investigating the Effect of the Density and Pattern of Roughness Blocks with Obstacle on the Control of Density Current Headبررسی تاثیر تراکم و آرایش بلوکهای زبری به همراه مانع روی کنترل پیشانی جریان غلیظ1051159221210.30482/jhyd.2019.172751.1367FAسلیمان خسروپوردانشجوی کارشناسی ارشد سازه های آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.سید محمود کاشفی پورعضو هیات علمی-گروه سازه های آبی-دانشگاه شهید چمران اهواز-اهواز-ایران0000-0001-7108-828xمهدی دریائیاستادیار گروه سازه های آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران0000-0003-4304-0240Journal Article20190219The present paper investigated the simultaneous effect of the density and pattern of bed roughness with obstacle on the control of a dense current head. The tests were run in a flume (length 720 cm, width 35 cm, and height 70 cm) using two roughness patterns (parallel and zigzag), and with four roughness densities (0%, 10%, 30%, and 50%). In all tests, the dense fluid was assumed to be of the salt type with a density of 20 g/lit. Two series of tests were performed using rough surfaces with and without obstacle. In total, 56 tests were conducted. The results showed that in all of the tested sloped, for the zigzag pattern, the highest control for the head of the dense current occurred at a density of 30%; while this density value was 10% for the parallel pattern. Moreover, using an obstacle in addition to roughness increased the control of the density current head. The mean control percentage in the tested slopes was 97% for the zigzag pattern at a density of 30% compared to the mode without roughness and with a zero percent slope; however this mean control percentage increased to 163% by implementing an obstacle. Further, in the parallel pattern with a density of 10%, the mean control percentage for the modes without and with an obstacle were respectively 44% and 74%.در تحقیق حاضر تاثیر همزمان تراکم و آرایش زبری کف به همراه مانع روی کنترل پیشانی جریان غلیظ مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشها در فلومی به طول 780 سانتیمتر، عرض 35 سانتیمتر و ارتفاع 70 سانتیمتر با 2 نوع آرایش زبری (موازی و زیگزاگ)، 4 تراکم زبری (0، 10، 30 و 50 درصد) و 4 شیب طولی (0، 5/1، 5/2 و 5/3 درصد) انجام شد. در تمامی آزمایشها سیال غلیظ از نوع نمکی با غلظت 20 گرم در لیتر در نظر گرفته شد. دو سری آزمایش به صورت کارگذاری زبری بدون مانع و به همراه مانع و در مجموع 56 آزمایش انجام شد. نتایج حاصل نشان داد که بیشترین درصد کنترل پیشانی جریان غلیظ در آرایش زیگ زاگ و برای تمامی شیب های مورد نظر در تراکم 30 درصد و در آرایش موازی در تراکم 10 درصد به وقوع پیوست. همچنین کارگذاری مانع در این حالات به همراه زبری میزان کنترل پیشانی جریان غلیظ را افزایش داد. به نحوی که متوسط درصد کنترل برای شیب های مورد نظر در آرایش زیگ زاگ و تراکم 30 درصد نسبت به حالت بدون زبری و شیب صفر درصد، برابر 97 درصد حاصل شد که با کارگذاری مانع این متوسط مقدار کنترل به 163 درصد افزایش یافت. همچنین در آرایش موازی برای تراکم 10 درصد این مقادیر به ترتیب برابر 44 و 74 درصد حاصل شد.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Numerical modeling of 3D solitary wave impact to structure and plunging wave breakerمدلسازی عددی سه بعدی برخورد موج تنها به سازه و شکست چرخان موج1171279221310.30482/jhyd.2019.155992.1343FAامید بردبارمجتمع مکانیک - دانشگاه صنعتی مالک اشترمحمود رستمی ورنوسفادرانیمجتمع مکانیک ، دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20181112The wave impact is the most important force to the marine structures. Breaking waves makes the most severe forces to the marine structure. Due to the turbulence and strong mixing behavior of the breaking waves, its analysis is difficult and complicated. In this paper, first a solitary wave is numerically modeled. Then the propagating of the solitary wave plunging breaker is simulated on the slope beach. The finite volume method and the two-phase VOF model have been implemented for free-surface modeling. The simulation was performed in an unsteady-state. Furthermore the k-w SST turbulence model was applied. The shape of the free surface of water is quantitatively and qualitatively in good agreement with analytical and experimental results. All of the different stages of wave breaking including the beginning, the tip-wave collision to the bed, the jet of water formation and its further breaking, are relatively in good agreement with the experimental tests. Finally, three-dimensional simulations of a solitary wave impact to a rigid column have been performed. These simulations were separately implemented for two states of breaking and without wave breaking. The results showed good agreement with experimental data.نیروی موج، مهمترین نیروی وارد بر سازههای دریایی است و شدیدترین نیروها را، موج در حال شکست، بر سازه وارد میکند. در شکست موج، آشفتگی و اختلاط شدید، ایجاد میشود. و تحلیل آن، کاری دشوار و پیچیدهای است. در مقالهی حاضر، ابتدا بصورت عددی، یک موج تنها ایجاد گردیده و سپس شکست چرخان موج تنها روی سطح شیبدار شبیهسازی شده است. در مدلسازی عددی اخیر از روش حجم محدود و مدل دو فازی حجم سیال برای مدلسازی سطح آزاد استفاده شده است. شبیهسازی در حالت غیردائم و با استفاده از مدل توربولانسی k-w SST انجام گرفته است. معادلات موج نیز کدنویسی شدهاند. شکل سطح آزاد آب از نظر کمی و کیفی انطباق خوبی با نتایج تحلیلی و آزمایشگاهی دارد و در مراحل مختلف شکست موج، یعنی شروع شکست موج، برخورد نوک موج به زمین، تشکیل جت آب و شکست مجدد آن، تطابق نسبتاً خوبی با تست آزمایشگاهی وجود دارد. در ادامه این مقاله، مدلسازی عددی سهبعدی برخورد موج تنها، با یک ستون صلب در دو حالت شکست و بدون شکست موج انجام پذیرفته است. نتایج عددی این مدلسازی از لحاظ مقدار نیروی برخورد، از اعتبار خوبی برخوردارند.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Experimental and numerical investigation on seawater intrusion into unconfined coastal aquifers under instantaneous changes of heads at boundariesبررسی آزمایشگاهی و عددی پیشروی آب شور در آبخوانهای آزاد ساحلی تحت اثر تغییرات ناگهانی هد در مرزها1291439221510.30482/jhyd.2019.170829.1361FAسید سجاد مهدی زاده محلیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز0000-0003-1906-8817امیر محسن دینیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهرانمیلاد غرقیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهرانJournal Article20190204Sea level rise and groundwater extrapolation lead to freshwater head changes at boundaries of coastal aquifers and causes further intrusion of seawater into aquifers. In the present study, the behavior of unconfined coastal aquifer to instantaneous sea level rise and freshwater head decline is investigated by physical and mathematical dispersive modellings. Three laboratory models have been conducted in a sand tank and salt wedge shape has been photographed over time. Salt wedge toe position, area of transition zone and volume of intruded seawater are measured for this purpose. The numerical results are in good agreement with experimental observations. The outputs derived by both modellings indicate that the instantaneous rise of head in sea boundary or significant decline of freshwater head in landside deforms the wedge shape of saline water, so that the seawater encroachment velocity at its tip will be faster than other regions. Moreover, establishment of an inverse hydraulic gradient (hydraulic gradient from sea to land) causes significant seawater delivery from sea into the aquifer. As a result, the salt wedge can even be stretched up to land boundary. Results of dispersive simulations demonstrate that when the velocity of saline water rises inside the aquifer, the advection role will be highlighted rather than dispersion. However, the longitudinal and transverse dispersivity will also increase and that consequently will widen the transition zone. Nevertheless, the increase rate of saline water volume has been achieved much higher than the growth rate of toe position and transition zone area.افزایش تراز آب دریا و برداشت بیش از حد آب زیرزمینی به ترتیب سبب تغییر هد در مرز خروجی و ورودی آب شیرین شده و افزایش پیشروی شوری را در آبخوان به دنبال خواهد داشت. در این تحقیق واکنش یک آبخوان آزاد ساحلی به این تغییرات به صورت آزمایشگاهی و عددی بررسی شدهاست. سه آزمایش پیشروی شوری ترتیب داده شده و با افزایش یا کاهش هد در مرز دریا و مرز خشکی، از تغییرات گوه شوری با زمان تصویربرداری گردید. مشخصههای مورد بررسی موقعیت پنجه شوری، مساحت ناحیه انتقالی و حجم آب شور بودهاست. نتایج حاصل از مدلهای فیزیکی و ریاضی تطابق مناسبی با یکدیگر داشته و خروجی هر دو آنها حاکی از این است که افزایش ناگهانی هد در مرز دریا و یا کاهش قابل ملاحظه هد در مرز خشکی، شوری داخل آبخوان را از حالت گوهای شکل خارج کرده به طوریکه سرعت پیشروی شوری از نوک گوه سریعتر از سایر مناطق میگردد. همچنین ایجاد گرادیان معکوس هیدرولیکی (گرادیان از دریا به سمت خشکی) گسیل حجم قابل توجهی از آب دریا به داخل آبخوان را سبب میشود، به گونهای که پنجه شوری تا مرز خشکی نیز میتواند امتداد یابد. یافتههای حاصل از شبیهسازی عددی نشان میدهد که با افزایش سرعت پیشروی آب شور در آبخوان، اثر مولفه انتقال بیشتر از مولفه پخش میشود. این افزایش سرعت، نقش ضریب پخش را نیز پر رنگتر کرده و مساحت ناحیه انتقالی افزایش خواهد یافت، هرچند که نرخ افزایش حجم آب شور داخل آبخوان نسبت به نرخ رشد دو مشخصه دیگر بالاتر میباشد.انجمن هیدرولیک ایراننشریه هیدرولیک2345-423714220190723Evaluation of the transfer function method in the flood routing of the river reachesارزیابی روش تابع انتقال برای روندیابی سیلاب در بازههای رودخانهای1451589221410.30482/jhyd.2019.177469.1381FAجعفر چابک پورگروه مهندسی عمران-دانشکده فنی-دانشگاه مراغهمحمد ذبیحیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه مراغهJournal Article20190401Application of simple and accurate routing models in the flood warning systems increases the capabilities of them. In the present study, it was attempted to fulfil the flood routing using ADZ model and its discrete time form which is named transfer function in the three river reaches, located between six hydrometric stations along the ZARINE and SIMINEH streams. Daily river’s discharges during 15 years (2001-2015) have been employed in the reach routing. Firstly, the numbers of the numerator and denominator terms have been obtained. These parameters are giving the numbers of the subzones in every river reach and also the conditions of the connections (series or parallel). The results of the present study revealed only one sub reach for every river. Therefore, any more analysis of the connection conditions has not been done. After that, the values of the transfer function’s coefficients have been derived using micro CAPTAIN toolbox. The statistical parameters of the mentioned toolbox as ((YIC), (Rt2), and (EVN) for the reaches of the DASHBAND BOUKAN-BOUKAN bridge, ALASAGGAL-SAFAKHANEH, and GESHLAGH bridge- ANIAN bridge have been determined as triple sets of (-5.241, 0.879, -10.86), (-3.954, 0.903, -9.43), and (-2.792, 0.920, -8.139) respectively. The outcomes exhibited a right corresponding between the theoretical graphs, obtained with the transfer function, and observed discharges. The transfer function method is more straightforward rather than the other accurate methods of flood routing like fully saint venant equations. Therefore, it can be used as an efficient method in the flood routing in the river reaches.<br /> <br /> <br /> Application of simple and accurate routing models in the flood warning systems increases the capabilities of them. In the present study, it was attempted to fulfil the flood routing using ADZ model and its discrete time form which is named transfer function in the three river reaches, located between six hydrometric stations along the ZARINE and SIMINEH streams. Daily river’s discharges during 15 years (2001-2015) have been employed in the reach routing. Firstly, the numbers of the numerator and denominator terms have been obtained. These parameters are giving the numbers of the subzones in every river reach and also the conditions of the connections (series or parallel). The results of the present study revealed only one sub reach for every river. Therefore, any more analysis of the connection conditions has not been done. After that, the values of the transfer function’s coefficients have been derived using micro CAPTAIN toolbox. The statistical parameters of the mentioned toolbox as ((YIC), (Rt2), and (EVN) for the reaches of the DASHBAND BOUKAN-BOUKAN bridge, ALASAGGAL-SAFAKHANEH, and GESHLAGH bridge- ANIAN bridge have been determined as triple sets of (-5.241, 0.879, -10.86), (-3.954, 0.903, -9.43), and (-2.792, 0.920, -8.139) respectively. The outcomes exhibited a right corresponding between the theoretical graphs, obtained with the transfer function, and observed discharges. The transfer function method is more straightforward rather than the other accurate methods of flood routing like fully saint venant equations. Therefore, it can be used as an efficient method in the flood routing in the river reaches.<br /> <br /> <br /> Application of simple and accurate routing models in the flood warning systems increases the capabilities of them. In the present study, it was attempted to fulfil the flood routing using ADZ model and its discrete time form which is named transfer function in the three river reaches, located between six hydrometric stations along the ZARINE and SIMINEH streams. Daily river’s discharges during 15 years (2001-2015) have been employed in the reach routing. Firstly, the numbers of the numerator and denominator terms have been obtained. These parameters are giving the numbers of the subzones in every river reach and also the conditions of the connections (series or parallel). The results of the present study revealed only one sub reach for every river. Therefore, any more analysis of the connection conditions has not been done. After that, the values of the transfer function’s coefficients have been derived using micro CAPTAIN toolbox. The statistical parameters of the mentioned toolbox as ((YIC), (Rt2), and (EVN) for the reaches of the DASHBAND BOUKAN-BOUKAN bridge, ALASAGGAL-SAFAKHANEH, and GESHLAGH bridge- ANIAN bridge have been determined as triple sets of (-5.241, 0.879, -10.86), (-3.954, 0.903, -9.43), and (-2.792, 0.920, -8.139) respectively. The outcomes exhibited a right corresponding between the theoretical graphs, obtained with the transfer function, and observed discharges. The transfer function method is more straightforward rather than the other accurate methods of flood routing like fully saint venant equations. Therefore, it can be used as an efficient method in the flood routing in the river reaches.<br /> <br /> <br /> Application of simple and accurate routing models in the flood warning systems increases the capabilities of them. In the present study, it was attempted to fulfil the flood routing using ADZ model and its discrete time form which is named transfer function in the three river reaches, located between six hydrometric stations along the ZARINE and SIMINEH streams. Daily river’s discharges during 15 years (2001-2015) have been employed in the reach routing. Firstly, the numbers of the numerator and denominator terms have been obtained. These parameters are giving the numbers of the subzones in every river reach and also the conditions of the connections (series or parallel). The results of the present study revealed only one sub reach for every river. Therefore, any more analysis of the connection conditions has not been done. After that, the values of the transfer function’s coefficients have been derived using micro CAPTAIN toolbox. The statistical parameters of the mentioned toolbox as ((YIC), (Rt2), and (EVN) for the reaches of the DASHBAND BOUKAN-BOUKAN bridge, ALASAGGAL-SAFAKHANEH, and GESHLAGH bridge- ANIAN bridge have been determined as triple sets of (-5.241, 0.879, -10.86), (-3.954, 0.903, -9.43), and (-2.792, 0.920, -8.139) respectively. The outcomes exhibited a right corresponding between the theoretical graphs, obtained with the transfer function, and observed discharges. The transfer function method is more straightforward rather than the other accurate methods of flood routing like fully saint venant equations. Therefore, it can be used as an efficient method in the flood routing in the river reaches.داشتن مدلهای دقیق و در عین حال ساده برای پیشبینی سیلاب، قابلیتهای زیادی به سیستمهای هشدار سیل اضافه می نماید. در این تحقیق سعی بر آن شد تا با استفاده از داده های دبی روزانه به مدت پانزده سال (سالهای 2001 تا 2015) در شش ایستگاه هیدرومتری که در قالب سه بازه مطالعاتی بر روی رودخانههای زرینهرود و سیمینهرود قرار گرفته بودند و همچنین با استفاده از مدل تحلیلی ADZ و فرم گسسته زمانی آن که تحت عنوان تابع انتقال نامگذاری میشود، اقدام به روندیابی سیلاب در رودخانههای مذکور گردید. ابتدا درجه صورت و مخرج در تابع انتقال که نشان دهنده تعداد زیر بازهها و نحوه اتصال آنها به همدیگر است، استخراج شد که در این مطالعه، بهترین توابع انتقال بدست آمده دارای یک زیربازه تشخیص داده شدند. سپس خود مقادیر ضرایب صورت و مخرج تابع انتقال در هر سه بازه، از طریق جعبه ابزار CAPTAIN محاسبه شده و در کنار آن پارامترهای آماری مربوط به توزیعها نیز شامل پارامتر یانگ (YIC)، Rt2 و EVN استخراج گردید و مقادیر مربوط به این پارامترها برای بازه داشبند بوکان-پل بوکان، آلاسقل-صفاخانه و پل قشلاق-پل آنیان به ترتیب به صورت سریهای سه تائی (241/5-، 879/0 و 86/10-)، (954/3-، 903/0 و 43/9-) و (792/2-، 920/0 و 139/8-) بدست آمد. نمودارهای ترسیم شده از طریق این توابع انتقال، نشان دهنده انطباق بسیار خوب با دادههای مشاهداتی است. در نهایت نتیجه گیری گردید که این روش از سایر روشهای روندیابی سیل، که در دقیقترین حالت خود شامل حل کامل معادلات سنت ونانت هستند، سادهتر می باشد.