@article { author = {Karimaei Tabarestani, Mojtaba and Zarrati, AmirReza}, title = {Estimation of time development of local scour around rectangular bridge pier in an unsteady flow condition}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {14}, number = {1}, pages = {49-64}, year = {2019}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2019.139858.1308}, abstract = {Local scour around bridge pier is a major factor of bridge destruction and increase in maintenance and operation cost. In addition, due to higher extension of wake region around rectangular bridge pier, more local scour depth occurs in comparison to circular bridge pier. In the present study, a new semiempirical approach was developed for calculation of local scour depth at the upstream face of round nose and tail rectangular bridge pier during hydrograph event (unsteady flow condition). In this method, in each time step, the volume of scour hole or in other words the volume of sediment transport was calculated using a sediment transport equation (MPM). Then, scour depth was determined form the volume of scour hole by simplifying the shape of it. In order to examine the accuracy of the present method, experimental data from different sources were selected. Results showed that the sediment transport equation should be modified in order to determine the volume of transported sediment around bridge pier in an unsteady flow condition. The modification factor applied to sediment transport equation was a function of hydrograph characteristics such as time to peak, duration and time from peak to base flow as well as hydrograph peak flow intensity. For example, by decreasing the time to peak, the modification factor increased (more sediment transport). Finally, the comparison of calculated scour depth based on present method and experimental data showed the acceptable accuracy of present method in comparison to other empirical equation with maximum discrepancy of lower than 10%.}, keywords = {Rectangular bridge pier,time development of local scour,Unsteady flow,semi empirical method,sediment transport equation}, title_fa = {برآورد تغییرات زمانی عمق آبشستگی موضعی در جلوی پایه پل مستطیلی شکل در شرایط جریان غیرماندگار}, abstract_fa = {پدیده آبشستگی موضعی در اطراف پایه پل‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی در تخریب و همچنین افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری پل‌ها می‌باشد. از طرفی پایه‌ها با مقطع مستطیلی به علت محدوده وسیعتر منطقه جدایش جریان در اطراف پایه، در معرض آبشستگی شدیدتری قرار دارند. در تحقیق حاضر اقدام به ارائه یک روش نیمه تجربی برای محاسبه تغییرات زمانی عمق آبشستگی در جلوی پایه مستطیلی با دماغه گرد و در شرایط جریان غیرماندگار شد. در این روش در هر گام زمانی حجم حفره آبشستگی متناسب با حجم رسوب جابجا شده از یک معادله انتقال رسوب محاسبه می‌گردد و در ادامه عمق آبشستگی با توجه به حجم معلوم حفره آبشستگی بدست می‌آید. برای بررسی کارایی روش حاضر از نتایج داده-های آزمایشگاهی مختلف استفاده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که معادله انتقال رسوب برای محاسبه حجم رسوبات انتقال یافته در پدیده آبشستگی در جریان غیرماندگار نیاز به اصلاح دارد که مقدار ضریب اصلاح تابعی از مشخصه‌های هیدروگراف جریان نظیر زمان شاخه بالارونده و پایین‌رونده و همچنین شدت جریان در اوج هیدروگراف می‌باشد. به عنوان نمونه هر چه زمان شاخه بالارونده هیدروگراف کوتاه‌تر بوده و در واقع هیدروگراف تیزتر باشد ضریب اصلاح بزرگتر (انتقال رسوب بیشتر) خواهد بود. در نهایت مقایسه نتایج مربوط به محاسبه تغییرات زمانی عمق آبشستگی محاسباتی و عمق آبشستگی نهایی ناشی از عبور هیدروگراف با داده‌های آزمایشگاهی نشان داد که حداکثر اختلاف در حدود 10 درصد است که نشان‌دهنده دقت مناسب روش حاضر نسبت به معادلات تجربی گذشته می‌باشد.}, keywords_fa = {پایه پل مستطیلی شکل,تغییراتی زمانی عمق آبشستگی,جریان غیرماندگار,روش نیمه تجربی,معادله انتقال رسوب}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_85125.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_85125_290998deeb50ebe7911a64b31553dc97.pdf} }