@article { author = {Okhravi, Saeid and Gohari, Saeed}, title = {Determination of Form Friction Factor of Armored Gravel-Beds Rivers ‎}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {13}, number = {3}, pages = {1-16}, year = {2018}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2018.81351}, abstract = {Friction factor plays a substantial role in hydraulic computations. In coarse-bed rivers, friction ‎factor depends on grain size and bed forms. A wide range of particle sizes and developing ‎armor layer have great effects on friction factor. Therefore, determination of form friction ‎factor of armored river beds has been investigated in this study and, a friction equation was ‎developed based on computing grain friction factor of the total friction factor. Analysis of ‎obtained equation showed that the friction factor is rather independent of grain-size ‎distribution of the material forming the bed and the maximum grain size of this material. The ‎major controlling parameter is the slope of the energy grade line. These results are explained by ‎the coupling of the friction factor with the incipient motion problem and the rearrangement of ‎the grains of the coarsest fraction in the armor coat. To verify the equation, Keulegan method ‎was used which results 80% agreement between two methods‏.‏‎ Also, including the major part of ‎total friction factor to form friction factor (40%) shows the great effects of bed form on flow ‎resistance. The results of the current study showed that making and development of armor ‎layer increase bed roughness and friction factor and decrease average flow velocity causing a ‎reduction in threshold Shields parameter and augmentation in bed stability. Field observations ‎are employed to test the methods.‎}, keywords = {Armor Layer,Bed form,Gravel-bed river,friction factor,Shields parameter ‎}, title_fa = {تعیین فاکتور اصطکاک شکل بستر رودخانه‌های درشت‌دانه در ‏حضور لایه سپر}, abstract_fa = {فاکتور اصطکاک نقش بنیادی و مؤثری در محاسبات هیدرولیکی ایفا می کند. در رودخانه های درشت دانه، فاکتور اصطکاک وابسته به اندازه ذرات و شکل بستر است. وجود دامنه وسیعی از اندازه های ذرات در این رودخانه ها و توسعه لایه سپر اثرات قابل توجهی بر فاکتور اصطکاک دارد. بدین منظور در این مطالعه به تعیین فاکتور اصطکاک شکل بستر در حضور لایه سپر پرداخته شد و معادله اصطکاکی مبتنی بر برآورد فاکتور اصطکاک ذره از اصطکاک کل بدست آمد. تحلیل معادله استخراج شده نشان داد که فاکتور اصطکاک مستقل از توزیع اندازه ذرات تشکیل دهنده بستر و حداکثر اندازه آن ها است و پارامتر اصلی کنترل کننده آن شیب خط انرژی می باشد. نتایج، حاصل از ارتباط فاکتور اصطکاک با آستانه حرکت و بازآرایی ذرات درشت دانه در پوشش سپر می باشد. از روش کلگان به منظور صحتسنجی معادله حاصل استفاده شد که نتایج حاکی از توافق 80 درصدی میان دو روش بود. همچنین، تعلق بخش اعظمی از فاکتور اصطکاک کل به فاکتور اصطکاک شکل بستر 40 درصد) نمایانگر تأثیر بالای شکل بستر بر مقاومت جریان است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تشکیل و ) توسعه لایه سپر با افزایش ضریب زبری سبب افزایش فاکتور اصطکاک و کاهش سرعت متوسط جریان شده و با کاهش پارامتر شیلدز بحرانی، افزایش پایداری بستر را به دنبال داشت. مشاهدات میدانی به منظور آزمون روش ها استفاده شده است.}, keywords_fa = {پارامتر شیلدز,رودخانه درشت‌دانه,‌شکل بستر,لایه سپر,فاکتور اصطکاک ‏}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_81351.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_81351_fa1e1df7486d0327cb0b44dca90db4d0.pdf} }