@article { author = {Ramezani, Y. and Ghomeshi, M.}, title = {Effect of Non-submerged Rigid Vegetation in Floodplain on Bed Shear Stress around Bridge Abutment}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {9}, number = {1}, pages = {45-57}, year = {2014}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7914}, abstract = {Most of bridge abutments are located in floodplains and locating them in the main channels are less common. One of common cases in floodplains is the existence of vegetation cover. Scope of this study is investigation on the effect of non-submerged rigid vegetation in floodplain on bed shear stress around bridge abutment in compound channels. Experiments were carried out for different vegetation densities. Increasing vegetation density was 2 times at each step. Reynolds stresses of ,  and were used to calculate bed shear stress. Flow velocity was measured by electromagnetic 3D velocimeter at different depths. In this study, because of low flow depth in floodplain, electromagnetic velocimeter cannot measure fluctuations of velocity near the bed. Therefore, Reynolds stresses was calculated at different depths and extrapolation of them to the bed were used to estimate bed Reynolds stresses of ,  and . Results show that maximum bed shear stress occurred at the upstream corner of the abutment. Bed shear stress development at the upstream corner of the abutment was seen at about a 45 degree angle. In cases that vegetation cover was used, shear stress at the abutment nose decreased and shear stress at the main section of the compound channel increased. Also, with increase in vegetation density, shear stress at the abutment nose decreased. Shear stress at the abutment nose, 3.84 N/m2 for the case with no vegetation, 3.41 N/m2 for the case with s=16, 3.04 N/m2 for the case with s=12 and 2.61 N/m2 for the case with s=8, were calculated. The parameter S is the distance between cylinders in centimeter.}, keywords = {Bridge abutment,Shear Stress,Vegetation cover,Electromagnetic Velocimeter,Compound channel}, title_fa = {مطالعه تنش برشی بستر پیرامون تکیه‌گاه پل در حضور پوشش گیاهی صلب غیر مستغرق روی دشت سیلابی}, abstract_fa = {بیشتر تکیه‌گاه پل‌ها در دشت سیلابی قرار گرفته‌اند. یکی از موارد متداول در دشت سیلابی وجود پوشش گیاهی است. هدف این تحقیق بررسی اثر پوشش گیاهی صلب غیر مستغرق روی دشت سیلابی بر میزان تنش برشی بستر پیرامون تکیه‌گاه پل در مقطع مرکب می‌باشد. تراکم‌های مختلف پوشش گیاهی در دشت سیلابی مورد استفاده قرار گرفت. انتخاب تراکم‌ها به گونه‌ای بود که در هر گام، تراکم پوشش گیاهی تقریباً دو برابر شود. برای محاسبه تنش برشی بستر، از تنش‌های رینولدزی ،  و  استفاده شد. سرعت جریان در اعماق مختلف بوسیله سرعت‌سنج سه بعدی الکترومغناطیس اندازه‌گیری شد. در این تحقیق با توجه به عمق کم جریان در دشت سیلابی، سرعت‌سنج الکترومغناطیس توانایی اندازه‌گیری نوسان‌های سرعت نزدیک کف کانال را نداشت. بنابراین، تنش رینولدزی در اعماق مختلف محاسبه و برای محاسبه تنش‌های رینولدزی کف کانال ،  و  از روش برون‌یابی تنش‌های رینولدزی به بستر کانال استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد بیشترین میزان تنش برشی در دماغه بالادست تکیه‌گاه است. همچنین، توسعه تنش برشی تحت یک زاویه مایل حدوداً 45 درجه نسبت به دماغه بالادست تکیه‌گاه مشاهده شد. در حالت‌هایی که پوشش گیاهی استفاده شد، تنش برشی دماغه تکیه‌گاه کم شده و تنش برشی در آبراهه اصلی مقطع مرکب افزایش داشته است. همچنین، با افزایش تراکم پوشش گیاهی، تنش برشی دماغه تکیه‌گاه کاهش می‌یابد. تنش برشی دماغه تکیه‌گاه، در حالت بدون پوشش گیاهی معادل 84/3، در حالت 12S= به میزان 41/3، در حالت 16S= برابر 04/3 و در حالت 8S= معادل 6/2 نیوتن بر متر مربع محاسبه شد. S فاصله بین موانع به سانتی‌متر است.}, keywords_fa = {تکیه‌گاه پل,تنش برشی,پوشش گیاهی,سرعت‌سنج الکترومغناطیس,مقطع مرکب}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7914.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7914_f199204bf5bb170ba680f5e767ea348d.pdf} }