@article { author = {Ghorbani, Behzad and Parse Mehr, Marjan}, title = {» Research Note « Impact of Channel Contraction on the Abutment Scour and Application of Submerged Vanes in Scour Prevention and Control}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {65-72}, year = {2016}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2016.33331}, abstract = {When a bridge pier or abutment is built on a river bed, a contraction in the river flow section occurs. Under this condition, in addition to local scour at pier and abutments, contraction scour also takes place on the river bed. The objective of the present study is to investigate the effect of channel contraction on abutment scour and application of submerged vanes to prevent or control it. For this purpose, four different contraction sections, of 0.833, 0.667, 0.500 and 0.333 relative width are installed in an experimental flume furnished with non-cohesive materials with median size of 0.78 mm. In this research, three double vanes were tested. Vanes were arranged with three angles of attack namely, 10, 20 and 30 degrees with respect to the channel center line. All experiments were repeated for 3 discharges, 20, 30 and 40 lit/sec. Results of this research showed that the maximum reduction in the bed elevation due to scouring was 75 percent for relative width of, 0.833 of angle of attack of 20̊ and relative flow equal to 0.5. }, keywords = {abutment,Angle of attack,Contraction scour,Submerged vanes}, title_fa = {«یادداشت تحقیقاتی» اثر تنگ‌شدگی بر آب‌شستگی تگیه‌گاه پل و کاربرد صفحات مستغرق برای جلوگیری و کنترل آن}, abstract_fa = {وجود پایه و تکیه‌گاه یک پل در بستر یک آبراهه موجب کاهش سطح مقطع و انقباض جریان می‌شود. در چنین شرایطی علاوه بر آب شستگی موضعی کنار پایه و تکیه‌گاه سازه، زمینه لازم برای وقوع پدیده آبشستگی انقباضی نیز فراهم می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تنگ‌شدگی بر آب‌شستگی تکیه‌گاه پل و  تأثیر کاربرد صفحات مستغرق برای جلوگیری یا کنترل آن انجام شد. برای این منظور، چهار تنگ‌شدگی با نسبت‌های 333/0، 500/0، 667/0 و 833/0 در یک فلوم آزمایشگاهی با بستر رسوبات غیر‌چسبنده به قطر متوسط 78/0 میلی‌متر ایجاد شد. آنگاه از سه جفت صفحه مستغرق با سه زاویه حمله 10، 20 و 30 درجه در بستر فلوم برای محافظت تکیه‌گاه‌ها استفاده شد و آزمایش‌ها با سه دبی نسبی 5/0، 75/0 و 1 دنبال شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که با کاهش عرض جریان عمق آب شستگی افزایش می‌یابد و کاربرد صفحات مستغرق موجب کاهش آب‌شستگی کنار تکیه‌گاه به میزان حداکثر 75 درصد می‌شود. }, keywords_fa = {آب‌شستگی,تکیه‌گاه,تنگ‌شدگی,زاویه حمله,صفحات مستغرق}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_33331.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_33331_c204cc9bded7554b5d40c60791ed0865.pdf} }