@article { author = {Mousavimehr, S. M. and Kavianpour, M. R. and Mokhtarpour, A.}, title = {Experimental Investigation of Pier Waves on Gated Chute Spillways}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7426}, abstract = {Spillways are the most important structures of high dams which are responsible for the discharge of the excessive flood from the reservoir. Although many studies have been made to determine the flow characteristics over these structures, little information is available on the supercritical flow downstream of chutes piers and their effects on flow characteristics. Flow behind chute piers generate a wavy flow known as rooster tail. Due to the flow interaction with the chutes piers, three kinds of standing waves just downstream of the pier, on the middle of the chute and on the sidewalls generate. This phenomenon affects the flow domain and its hydraulic characteristics along the chute spillway. The height of the waves increases downstream, where they hit the chute walls and reflect again into the flow to interact together again. The process repeated and intensified downstream in a lozenge shape. The height of these waves can be more than twice the water depth, and thus, run over the sidewalls. This is important for the design of chute walls in chute spillways with control gates. In this study, experimental formation of rooster tail and its behavior along the chute and its reduction measures are presented. Experiments were conducted on a scaled physical model of Kheirabad dam spillway, at Water Research Institute of Iran. It was realized that apart from the geometry of piers and chute spillway, Froude number of flow and gate opening are the main effective parameters on hydraulic performance of rooster tail formation and its development on gated spillways.}, keywords = {Chute Spillway,Pier,gate,Rooster Tail,Physical Model}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی امواج ناشی از پایه روی سرریزهای تنداب دریچه‌دار}, abstract_fa = {سرریز‌ها از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌ها در سازه سدها می‌باشند که وظیفه تخلیه دریاچه سد در مواقع اضطراری و سیلابی را بر عهده دارند. با وجود این که مطالعات زیادی برای شناخت مشخصات جریان بر روی سرریزها انجام شده است، اما اطلاعات اندکی در مورد جریان فوق بحرانی پایین‌دست پایه‌های مستقر روی سرریز تنداب و اثر پایه دریچه بر آن موجود است. دراثر اندرکنش جریان و پایه‌های دریچه‌های مستقر در سرریز، جریان فوق بحرانی موجی شکل می‌گیرد که به آن جریان بالی‌شکل یا دم‌خروسی می‌گویند. حاصل این اندرکنش، تشکیل سه نوع موج بلافاصله در پایین‌دست پایه، پایین‌دست سرریز و روی دیواره‌های تنداب می‌باشد. این پدیده، میدان جریان پایین‌دست را تحت تأثیر قرار داده و شرایط نامتعادل هیدرولیکی روی سرریز را باعث می‌شود. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ارتفاع امواج روی دیواره تنداب می‌تواند به بیش از 2 برابر عمق متوسط آب رسیده و از دیواره سرریز خارج شود. بنابراین ارتفاع امواج روی دیواره، طرح دیوارهای کناری تنداب را تحت تأثیر قرار داده و از این لحاظ پروفیل امواج بالی‌شکل روی دیواره نیز اهمیت می‌یابد. در این مقاله نتایج بررسی آزمایشگاهی شکل‌گیری جریان بالی‌شکل، پروفیل امواج ایجاد شده و راه‌کارهای کاهش ارتفاع این امواج ارائه شده و همچنین فشار استاتیکی میدان جریان بالی‌شکل مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش‌ها بر روی مدل فیزیکی سرریز سد خیرآباد که در موسسه تحقیقات آب ایران ساخته شده، انجام و ملاحظه شد عدد فرود جریان و بازشدگی دریچه‌ها تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر این امواج دارند.}, keywords_fa = {تنداب,جریان بالی‌شکل,پایه,دریچه,جریان دم‌خروسی,مدل فیزیکی}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7426.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7426_728376aea4a7e4a1beeccbaf055c53eb.pdf} } @article { author = {Fazlollahi, A. and Afzalimehr, H.}, title = {Validation of Spatially Averaging Method for Using the Law of the Wall over Concave Bed Form (pool)}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {19-28}, year = {2013}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7427}, abstract = {Investigation of bedform development is one of important challenges in river engineering. Pools are one of existing bed forms in gravel and cobble bed rivers.  Variations in pressure gradients due to bedform development and the flow non-uniformity over it play the major role on the spatially and temporal distribution of velocity and estimation of shear velocity for determining roughness coefficient and sediment transport in gravel-bed rivers.  This paper introduces one of the applications of the double averaged velocity method to estimate shear velocity over the pools with different crest slopes. This method uses the law of the wall (the log law) and the boundary layer characteristics methods to evaluate shear velocity and von Karman constant. Reduction of shear velocity at the exit slope of pool due to the favorable pressure gradient and its augmentation at the pool entry indicate that the estimation of hydraulic parameters such as roughness coefficient and sediment transport cannot be described using a local velocity profile. Therefore, it is necessary to apply spatial and temporal averaged velocities (the double averaged method) over the bedform for estimating hydraulic parameters precisely. Results show that the double-averaged velocity distribution follow the trend of the local velocity distributions in the inner and the outer regions of the boundary layer along the pool as well as the application of log law for various crest slopes 5, 10, 15 and 20 degree. The velocity data deviate from the log law in the outer region of the boundary layer. However, the larger the crest slopes, the thinner the inner region. Also, application of the boundary layer characteristics method for estimating shear velocity using the double averaged velocity profile reveals that the larger the crest slope, the higher the shear velocity. For the crest slopes of 15 and 20 degree, considerable increase in the universal constant of von Karman (0.4) is observed.}, keywords = {Pools,Double Averaged Method,The Law of the Wall,Shear velocity,von Karman Constant}, title_fa = {بررسی اعتبار روش میانگین‌گیری دوگانه سرعت برای کاربرد قانون دیوار بر روی شکل بستر مقعر}, abstract_fa = {یکی از مهمترین مباحث در مهندسی رودخانه بررسی شکل‌های بستر رودخانه است. شکل بستر مقعر یکی از معمول‌ترین اشکال بستر است که در گستره وسیعی از رودخانه‌های شنی و قلوه‌سنگی مشاهده می‌شود. وجود گرادیان‌های مطلوب و نامطلوب ناشی از تغییرات شکل بستر و غیریکنواختی جریان بر روی آن نقش قابل توجهی بر توزیع زمانی و مکانی سرعت و سرعت برشی در تعیین ضریب زبری و انتقال رسوب در رودخانه‌ها و کانال‌های با بستر شنی ایفا می‌کند. این مقاله روش میانگین‌گیری دوگانه را برای معرفی سرعت جریان و برآورد سرعت برشی بر روی اشکال بستر مقعر مورد استفاده قرار می‌دهد. با توجه به عدم سابقه استفاده از این روش در ایران، این روش در این مقاله معرفی شده و اعتبار آن با استفاده از کاربرد روش‌های قانون دیوار و روش مشخصات لایه مرزی مورد بررسی قرار می‌گیرد. کاهش سرعت برشی در جریان با گرادیان فشار مطلوب در بخش انتهایی شکل بستر و افزایش آن در بخش ورودی شکل بستر در جهت جریان نشان می‌دهد که برآورد پارامترهای هیدرولیکی نظیر ضریب زبری وانتقال رسوب نمی‌تواند مبتنی بر یک پروفیل موضعی قرار گیرد. بنابراین ضروری است با بکارگیری میانگین‌گیری‌های زمانی و مکانی در امتداد شکل بستر برآورد بهتری از این پارامترها بدست آورد. نتایج نشان می‌دهد که روش میانگین‌گیری دوگانه از روند نیمرخ‌های موضعی سرعت جریان در نواحی داخلی و خارجی لایه مرزی پیروی می‌کند و قانون لگاریتمی می‌تواند برای زوایای مختلف تاج بستر 5، 10، 15 و 20 درجه بکار برده شود. در ناحیه خارجی لایه مرزی انحراف داده‌ها از قانون لگاریتمی برای زوایای مختلف تاج وجود داشته، هر چند ضخامت ناحیه داخلی با افزایش زاویه تاج کاهش می‌یابد. همچنین کاربرد روش مشخصات لایه مرزی برای تعیین سرعت برشی نیمرخ میانگین دوگانه نشان می‌دهد که با افزایش زاویه تاج شکل بستر، سرعت برشی نیز افزایش می‌یابد. }, keywords_fa = {شکل بستر مقعر,روش میانگین‌گیری دوگانه,قانون دیوار,سرعت برشی,ضریب فن‌کارمن}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7427.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7427_44ca474ef30383d80259e6a6b334344a.pdf} } @article { author = {Nasr Esfahani, Mohammad javad and Shafai-Bajestan, mahmood}, title = {Investigation of Cavitation at the Roughened Bed of Abrupt Drop Stilling Basin}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {29-40}, year = {2013}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7429}, abstract = {Investigation of the possibility of cavitations at the bed of an abrupt drop roughened bed stilling basin was conducted by means of a physical model and measuring the instantaneous pressure fluctuations. The tests were conducted under different Froude numbers ranged between 2.98 to 11.81 and discharges between 38 to 230 liters per second. The pressure fluctuations were measured at the basin centerline and two other lines on both left and right of the centerline. The statistical analysis of pressure fluctuations including calculation of maximum, average and minimum values at any period of time (90 seconds) was also made. The total number of piezometers was 109 and for each piezometer a total number of 3562 data were available for the above mentioned time period. The analysis of results showed that the least amount of pressure or even negative pressure had been recorded on those piezometers which were located at the direct impact of the incoming jet. Therefore, at these piezometers, the possibility of occurrence of cavitations was investigated by calculation of cavitation index. The computed values of cavitations indices show that all these values are greater than 2.78 and therefore there is no threat for cavitations occurrence.}, keywords = {Hydraulic jump,Roughened Bed,Abrupt Drop,Pressure Fluctuations,Cavitation}, title_fa = {بررسی پدیده کاویتاسیون در حوضچه آرامش با بستر زبر و پله ناگهانی}, abstract_fa = {بررسی و تحلیل فشارهای دینامیکی یکی از مباحث مهم در مطالعه مدل‌های هیدرولیکی است. از جمله مناطق مهمی که به دلیل آشفته بودن جریان و افزایش سرعت، مطالعه نوسانات دینامیکی در آنها توصیه می شود، حوضچه‌های آرامش هستند. در این تحقیق با استفاده از مدل فیزیکی به بررسی خصوصیات پرش هیدرولیکی بر پله معکوس با بستر زبر پرداخته شده است. این آزمایش‌ها در محدوده بده جریان 38 تا 230 لیتر بر ثانیه و عدد فرود 98/2 تا 81/11 انجام شدند و تغییرات فشار دینامیکی در کف حوضچه و در محور مرکزی، و دو محور دیگر که در سمت چپ و راست محور مرکزی قرار داشتند، توسط مبدل فشار برداشت شد. بررسی آماری فشارهای دینامیکی شامل محاسبه حداکثر، متوسط و حداقل فشار در یک پریود زمانی (90 ثانیه) شامل 3562 نمونه در هر پیزومتر بود. در مجموع 109 پیزومتر برای برداشت فشارهای دینامیکی استفاده شدند. نتایج نشان داد پیزومترهایی که در معرض برخورد مستقیم با جت آب قرار داشتند، دارای کمترین فشار و حتی فشارهای منفی بودند. از این‌رو اندیس کاویتاسیون به منظور بررسی وقوع کاویتاسیون برای بحرانی‎ترین پیزومترها محاسبه گردید که این اندیس همواره بیش از 78/2 می‎باشد. از این‌رو این سازه از نظر کاویتاسیون در معرض خطر قرار ندارد.}, keywords_fa = {پرش هیدرولیکی,بستر زبر,پله معکوس,نوسانات فشار,کاویتاسیون}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7429.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7429_84c8ac8c180ec942678aef5cec948a9c.pdf} } @article { author = {Sereshti, F. and Kolahdoozan, M.}, title = {Effects of Hydrodynamic Forces on the Sediment Particle Transport for the Open Channel Flow}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {41-56}, year = {2013}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7462}, abstract = {Sediment transport modeling needs the recognition of its effective factors. In this study for prediction of sediment particles transport patterns, motion of fine solid spherical particles in fluid flow of open channels was modeled. Developed model for prediction of fluid flow uses an Eulerian model. Then sediment particles movements, by exerting effective forces and calculating particle momentum equation was tracked and effects of different hydrodynamic forces on particles paths was investigated. The results of this model were compared with the results of same samples in literature. Comparison of results confirms the validation of numerical model and its assumptions. Finally effects of various hydrodynamic forces were studied.}, keywords = {Lagrangian Modeling Particle Motion,Hydrodynamic Forces}, title_fa = {بررسی تأثیر نیروهای هیدرودینامیکی مؤثر بر حرکت ذرات رسوب برای جریان سیال در کانال‌ها}, abstract_fa = {مدل‌سازی فرایند انتقال رسوب نیاز به شناخت عوامل مؤثر بر این فرایند دارد. در این مطالعه به منظور پیش‌بینی الگوی حرکت ذرات رسوب در کانال‌ها، حرکت ذرات جامد کروی در جریان سیال مورد بررسی قرار گرفته و عوامل مختلف مؤثر بر مکانیک انتقال ذرات مورد مطالعه، بررسی شده است. مدل توسعه داده شده به منظور پیش‌بینی الگوی جریان سیال  از یک روش اولری استفاده می‌کند. سپس حرکت ذرات رسوب با نگرش لاگرانژی و با اعمال نیروهای مؤثر بر حرکت ذرات و حل معادله انتقال ذره، ردیابی شده است. همچنین میزان تأثیر هر یک از نیروهای مؤثر مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از این مدل با نتایج موجود در ادبیات فنی مورد مقایسه قرار گرفته است. از مقایسه نتایج می‌توان این‌گونه استنباط نمود که روش عددی مورد استفاده به همراه فرضیات انجام شده در تحقیق، مورد تأیید بوده و نتایج روش پیشنهادی برای محاسبه میزان رسوبات منتقله رضایت‌بخش می‌باشد.}, keywords_fa = {مدل‌سازی لاگرانژی,حرکت ذرات,مدل‌سازی عددی,هیدرودینامیک,نیروهای وارد بر ذره}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7462.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7462_a23edffda47fbd092796546aaaeba3f5.pdf} } @article { author = {Moradi, M. and Alimohammadi, S. and Rafiee Anzab, N.}, title = {Optimum Design of Flood Control Reservoir (Case Study: Tange Sorkh Dam, Shiraz)}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {57-73}, year = {2013}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7463}, abstract = {According to high potential of flood occurring in Iran, using flood control measures and introducing methods for reducing related damages, have been very essential to attention. Traditionally, the structural measures have been primary methods for flood control (Dam construction, flood control Dikes, and …). In this research a model for optimum sizing of flood control reservoirs, including dam height and spillway dimensions (length and height), and design return period, has been developed, based on economic benefit – cost analysis. In this model the benefit is reduction of flood damages in potential damage area, and cost is capital cost and OMR cost of system development. The model has been solved by LINGO12 package. The flood control system (dam) of Tange Sorkh River in Shiraz has been considered as case study. Based on model result, the annual net benefit, dam height., and spillway length have been achieved.}, keywords = {optimization,Structural Methods,Flood Control,Dam}, title_fa = {طرح بهینه مخازن کنترل سیلاب (مطالعه موردی سد تنگ سرخ شیراز)}, abstract_fa = {با توجه به استعداد سیل خیزی بالای ایران، به‌کارگیری روش‌های کنترل سیلاب و ارائه راهکارهایی برای کاهش خسارات ناشی از آن باید مورد توجه قرار گیرد. اولین گزینه‌های مهار سیلاب، استفاده از روش کنترل سازه‌ای بوده است (احداث سد، سیل‌بند و...). پژوهش حاضر به ارائه مدلی جهت تعیین ابعاد بهینه مخازن کنترل سیلاب شامل ارتفاع سد و ابعاد سرریز (طول و ارتفاع) و دوره بازگشت طرح بر اساس تحلیل اقتصادی سود- هزینه پرداخته است. در این مدل سود عبارت است از کاهش خسارات سیلاب در منطقه پتانسیل خسارت، هزینه شامل هزینه‌های اجرایی و بهره‌برداری سیستم می‌باشد. حل مدل حاصل توسط نرم‌افزار لینگو 12 1صورت گرفته است. سیستم کنترل سیلاب (سد) رودخانه تنگ سرخ شیراز به عنوان مطالعه موردی مدنظر قرار گرفته است. با اجرای مدل بهینه سازی مقادیر سودخالص سالانه ارتفاع سد و طول سرریز بدست آمده است.}, keywords_fa = {بهینه‌سازی,روش‌های سازه‌ای,کنترل سیلاب,سد}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7463.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7463_7988dca758b6f879e63e1744e19e1c61.pdf} } @article { author = {Karimi, S. and Zarrati, A. R.}, title = {Numerical Simulation of Bridge Contraction Scouring at Abutments}, journal = {Journal of Hydraulics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {75-88}, year = {2013}, publisher = {Iranian Hydraulic Association}, issn = {2345-4237}, eissn = {2645-8063}, doi = {10.30482/jhyd.2014.7465}, abstract = {With the increasing progress in computer calculation speed, the 3D simulation of flow together with sediment transport has become possible. In the present work 3D numerical modeling of flow pattern and scouring around bridge abutments is conducted.  For this purpose the SSIIM model was utilized. In the first stage of calculation flow around an abutment on a non erodible bed was modeled and results were compared with the experimental data. The results showed a good agreement for the velocity field and water surface level. It was also concluded that the difference between the numerical results and experimental measurements increased as the abutment length or flow discharge or in another word flow disturbance and turbulence increased. The numerical model was then used for scour prediction around the abutment. Results showed a good agreement with experimental data for the location of the maximum scour depth. However, the scour depth was under predicted by 16%. The present study shows the validation and errors of such models for application in river engineering problems.}, keywords = {3D numerical model,contraction,Bridge abutment,Sediment transport,Scouring}, title_fa = {ﻣﺪل‌ﺳﺎزی ﻋﺪدی آبﺷﺴﺘﮕﯽ در ﻣﺤﻞ ﺗﻨﮓﺷﺪﮔﯽ ﮐﻮﻟﻪ ﭘﻞ}, abstract_fa = {ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ روز اﻓﺰون ﻗﺪرت راﯾﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪلﻫﺎی ﻋﺪدی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی ﺟﺮﯾﺎن و اﻧﺘﻘﺎل ‫رﺳﻮب ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﻪ‌بعدی ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، اﻓﻖ ﺟﺪﯾﺪی در ﻧﺤﻮه ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﺑﺮای ﻣﻬﻨﺪﺳان ﮔﺸﻮده ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺪل‌ﺳﺎزی ﻋﺪدی ﺳﻪ‌بعدی ﺟﺮﯾﺎن و رﺳﻮب در ﻣﺤﻞ ﺗﻨﮓﺷﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﭘـﻞ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﻣﺤﺎﺳـﺒﻪ آبﺷﺴـﺘﮕﯽ در ‫اﻃﺮاف ﮐﻮﻟﻪﻫﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی زﯾﺎد ﻣﺪل ﻋﺪدی SSIIM2، اﯾﻦ ﻣﺪل اﻧﺘﺨﺎب و از آن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در ‫ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ، اﯾﻦ ﻣﺪل در ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی ﺗﻨﮓﺷﺪﮔﯽ در اﺛﺮ ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﮐﻮﻟﻪ ﭘﻞ در ﺑﺴﺘﺮ ﺻﻠﺐ و ﻓﺮﺳﺎﯾﺶﭘﺬﯾﺮ ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪه و ﺑـﺎ ‫ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ شده اﺳﺖ. نتایج نشان داد دقت مدل عددی در پیش بینی تراز سطح آب و توزیع سرعت خوب است، ولی هر مقدار اختلال در جریان اطراف کوله به علت بالارفتن دبی یا افزایش طول کوله زیاد شود، خطای مدل عددی نیز افزایش می‌یابد. مدل عددی برای ﺗﻐﯿﯿـﺮات ﺑﺴـﺘﺮ و ‫ﻋﻤﻖ آبﺷﺴﺘﮕﯽ اطراف کوله نیز بررسی شد و نتایج نشان داد ﻣﺪل عددی ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺴﺘﺮ را در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺪل آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ پیش‌بینی کرده و ﻣﺤﻞ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻋﻤﻖ آبشستگی را به درستی ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ. وﻟﯽ ﻋﻤﻖ ﺣﻔﺮه آبشستگی در مسأله مورد بررسی در ﺣﺪود 16% از ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ کمتر بدست آمد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻله، دﻗـﺖ ﻣـﺪل ﻋـﺪدی ﻣـﺬﮐﻮر ﺑـﺮای ﻣﺪل‌ﺳﺎزی ‫ﺗﻨﮓﺷﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ رودﺧﺎﻧﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه اﺳﺖ.}, keywords_fa = {ﻣﺪل‌ﺳﺎزی ﻋﺪدی ﺳﻪ‌بعدی,ﺗﻨﮓﺷﺪﮔﯽ,ﮐﻮﻟﻪﭘﻞ,اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب,آبشستگی.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬}, url = {https://jhyd.iha.ir/article_7465.html}, eprint = {https://jhyd.iha.ir/article_7465_bc85e93197da4badc2ed4f38beb82ff8.pdf} }